Vragen over de Uitkomst declaratie

Heb je een declaratie ingediend? Dan beoordelen wij deze en krijg je van ons de brief ‘Uitkomst declaratie’. In de Uitkomst declaratie leggen we uit welke vergoedingen wij aan je uitbetalen. Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over de uitkomst van jouw declaraties.

Veelgestelde vragen

  • Jij of een medeverzekerde heeft een factuur van een zorgverlener bij ons ingediend (gedeclareerd). Als wij de declaratie hebben verwerkt, ontvang je binnen 4 werkdagen een ‘Uitkomst declaratie’. Hierin vind je de uitleg over uw vergoeding. Dan ben je helemaal op de hoogte.

    Declareert jouw zorgverlener de kosten? En moet je een deel zelf betalen? Dan krijg je van ons een Zorgkostenfactuur.

  • Heb je jouw declaratie via Mijn VGZ of de VGZ app ingediend? Dan ontvang je het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op jouw rekening. Heb je jouw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen.

    Bekijk hier de status van jouw declaratie

  • Scherp gezien! Het klopt dat niet alle informatie op de Uitkomst declaratie staat. Dit doen we omdat we jouw persoonlijke gegevens goed willen beschermen. De details van de behandelingen of de gemaakte kosten kun je snel en eenvoudig bekijken in Mijn VGZbewuzt en de VGZbewuzt app onder het kopje ‘Mijn zorgverbruik’
     
  • Je kunt als hoofdverzekerde alleen details van ingediende declaraties inzien van medeverzekerde tot 12 jaar. Wil je ook details inzien van jouw medeverzekerde vanaf 12 jaar? Dan kan jouw medeverzekerde je hiervoor machtigen in Mijn VGZbewuzt onder de knop ‘Mijn gegevens delen’.

    Lees hoe u deze machtiging regelt

  • Dit kan meerdere redenen hebben. Op de Uitkomst declaratie leggen wij uit waarom je geen vergoeding krijgt. Dit zijn de redenen die het meest voorkomen: 

    • Jouw declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld.
    • Jouw verzekeringspakket vergoedt jouw behandeling niet.
    • Je hebt nog een openstaand eigen risico.
    • Je betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage.
    • Je hebt nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg.
    • De zorgverlener die jou heeft behandeld heeft geen contract bij VGZ.
    • Er is een maximale vergoeding of budget.
  • Het kan zijn dat je toch recht hebt op vergoeding. Denk je dat dit in jouw geval zo is? Dan kun je ons bellen, zodat wij de declaratie opnieuw kunnen beoordelen.

    Worden jouw zorgkosten toch niet vergoed? Dan krijg je binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, dan ontvang je hierover een bericht.

  • Zoiets kan gebeuren! Het is niet mogelijk een declaratie te annuleren. Maar geen probleem: een onvolledig declaratie wordt automatisch afgewezen. Je kunt de juiste declaratie gewoon opnieuw indienen.
  • Wat fijn dat je onze vergissing hebt opgemerkt. Wil je dit aan ons laten weten? Dan verwerken wij deze informatie en passen wij de declaratie aan. Bedankt voor de moeite, en sorry voor het ongemak.

    Neem contact op met ons

  • Je krijgt van ons een correctiebrief als blijkt dat wij te weinig of te veel aan je hebben uitbetaald. Hebben wij te weinig aan je betaald? Dan ontvang je geld van ons en hoef je verder niets te doen. Hebben wij teveel aan jou uitbetaald? Dan ontvang je van ons een betaalverzoek.

Staat jouw vraag hier niet tussen?

Neem dan contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Meer uitleg over de uitkomst van jouw declaratie
Herken je de zorgkosten niet? Of wil je weten waarom je kosten hebt gemaakt? Bekijk dan de volgende pagina.